Rehellisyys on vastuullisuutta

by May 26, 2021

Arvoista teoiksi

On tärkeää, että yritys on pohtinut omia arvojaan, joiden päälle toiminta on rakennettu. Vastuullinen ja merkityksellinen yritystoiminta vaatii kuitenkin myös tekoja. Se, että yritys listaa arvoikseen esimerkiksi kestävyyden ja kotimaisuuden, ei anna vielä kuluttajalle tai edes henkilöstölle tarpeeksi tietoa. Pelkät arvot eivät ole vielä läpinäkyvyyttä tai tae vastuullisuudesta. 

Monesti yritys tai organisaatio tekee asioita jo oikein, tai ainakin heillä on halu tehdä asioita esimerkiksi yhteiskunnallisesta näkökulmasta kestävästi. Ongelmaksi saattaa muodostua se, että arvot eivät kuitenkaan ohjaa automaattisesti päivittäistä tekemistä. Jotta arvot voisivat realisoitua merkitykseksi, on vastuullisuuden oltava tavoitteellinen ja aktiivinen osa kaikkien arkea. Merkitys ja vastuullinen toiminta eivät ole edes kestävien arvojen automaattinen seuraus. On hyvä miettiä, minkälaisten tekojen muodossa arvomme tulevat näkyväksi ja todeksi. 

Tavoitteet näkyviksi

Toimimme sitten omien tavoitteidemme tai meille asetettujen vaatimusten ajamina, yksi asia on varmaa. Läpinäkyvä toiminta antaa sidosryhmillemme tietoa, jonka avulla he voivat luottaa meihin. On myös varmaa, että aina enenevissä määriin yrityksiltä odotetaan merkityksellisyyttä, vastuullisuutta sekä läpinäkyvyyttä. 

Kuinka aloittaa matka kohti vastuullisuutta ja merkitystä? Maailmassa on monta mielipidettä, kuinka ja millä aikataululla yritysvastuuta pitäisi harjoittaa. Yritysvastuun supertähdeksi kuitenkaan harvoin, jos koskaan, voidaan muuttua yhdessä yössä, eikä vastuullisuus tai merkityksen rakentaminen ole vain kerran toteutettava projekti. Hyvä alku vastuullisuuden kehittämiseen on läpinäkyvyyteen panostaminen. Tehdään tavoitteet näkyviksi sekä henkilöstöllemme, että asiakkaillemme. Varmistetaan, että jokainen organisaatiossamme tietää mitä tavoittelemme. Emme halua, että tavoitteemme ovat vain yksi keskustelun aihe johtoryhmän palaverissa tai lause verkkosivuillamme. 

Listasimme kolme ajatusta vastuullisuustavoitteiden toteuttamisesta läpinäkyvästi.

  1. Muista, että muutos alkaa aina jostakin. Tärkeintä on aloittaa. Vastuullisuuden ja merkityksellisyyden rakentaminen ei ole kertaluontoinen ponnistus. Aseta sekä pieniä, että suurempia tavoitteita ja kerro niiden edistymisestä rohkeasti ja avoimesti. 
  2. Kun muutos lähtee halustamme tehdä aidosti parempia valintoja, voimme myös rehellisesti kertoa mitkä asiat kaipaavat huomiota. Haluamme edistää sellaista ilmapiiriä, jossa voimme luottaa yrityksiin. Läpinäkyvyys ja kaunistelu eivät kuulu yhteen. Mutkien suoristelusta ei ole etua, jos haluamme rakentaa luottamusta ja tehdä aidosti oikeita valintoja. Rehellisyys on vastuullisuutta.
  3. Tee läpinäkyvyydestä yhteinen tavoite. Koko tiimi saa puhtia tekemiseen onnistumisista, ja on mikäpä olisi mukavampaa kuin saada kertoa usein onnistumisista merkitysmatkalla myös esimerkiksi asiakkaille.  

Rehellisyydestä ja avoimuudesta syntyy ratkaisuja

Kun yritykset ja organisaatiot keskustelevat rehellisesti ja avoimesti vastuullisuustavoitteistaan ja teoistaan, syntyy samalla paine toimia niin kuin on sanottu. Uloskerrottu tavoite muuttuu lupaukseksi, joka halutaan luultavasti myös pitää. Kun koko organisaatio otetaan mukaan tavoitteiden asettamiseen ja tavoittelemiseen, saamme helpommin myös merkityksen rakentamiseen liittyvät esteet selätettyä.

Yrityksen vastuullisuuden ja merkityksen kehittämisen halu on lähdettävä heistä itsestään. Voimmeko rehellisesti sanoa tekevämme vastuullisuuden ja merkityksen eteen töitä, jos tehdyt päätökset on tehty vain pitääksemme esimerkiksi asiakkaat tyytyväisinä, tai jos tulevaisuudessa noudatamme vain lain asettamia minimivaatimuksia? Kysymys kuuluukin, mitä organisaationne, yrityksenne tai tiiminne haluaa aidosti saavuttaa olemassa olollaan? Mikä on teille tärkeää? Minkä asian puolesta olette valmiita olemaan rehellisiä ja panostamaan asetettuihin tavoitteisiin?

Kaipaatteko apua organisaationne läpinäkyvyyden kanssa? Ota yhteyttä ja keskustellaan miten me voisimme olla avuksi. Autamme asiakkaitamme heidän organisaatioidensa merkityksen ja vastuullisuuden kehittämisessä. Klikkaa tästä yhteystietoihimme.

Muista tilata uutiskirjeemme! Kerromme sinulle aina kun olemme lisänneet sivuillemme uusia ajatuksia.

Vastuullisuustyöpaja yrityksille

Vastuullisuustyöpaja yrityksille

Mitä vastuullisuustyöpajassa tehdään? Työpajassa yritys pääsee tutkimaan toimintaansa kestävän kehityksen linssi läpi. Yhdessä tiiminne kanssa etsimme vastauksia esimerkiksi siihen, minkälaiset vaikutukset yrityksellä on niin yhteiskuntaan, ympäristöön kuin...

Scandinavian Mind – Kestävän kehityksen trendit kauneusalalla

Scandinavian Mind – Kestävän kehityksen trendit kauneusalalla

Janettea haastateltiin Beauty Innovation By Scandinavian mind artikkeliin "What's next for sustainability in beauty?"Artikkeli käsittelee kauneusalan tulevia trendejä kestävän kehityksen näkökulmasta. Millaisia trendejä on luvassa? Entäpä kuinka iso ongelma viherpesu...

3×2 ideaa -työpohja

3×2 ideaa -työpohja

https://youtu.be/TaH61UIsYkU Tarvitsetko työkalua vastuullisuustyöhön? Julkaisimme uuden 3x2 ideaa työpohjan jonka avulla voit herätellä uusia ideoita kestävän kehityksen edistämiseen yhteisössänne. Hyödynnä pohjaa esimerkiksi silloin, kun olette jo päässeet...

Ajatuksia Vastuullisuudesta – Arto O. Salonen

Ajatuksia Vastuullisuudesta – Arto O. Salonen

Ensimmäinen Ajatuksia Vastuullisuudesta jakso on nyt katsottavissa! Ajatuksia Vastuullisuudesta on videosarja, jonka jaksoissa käsittelemme kestävän elämän edellytyksiä monesta näkökulmasta. Jaksoihin saapuu vieraakseni vastuullisuuden ammatiilaisia erilaisista...